Demirtaş Organize Sanayi Bölgesi 10.Olağan Genel Kurul Toplantısı, 28 Nisan 2018 Cumartesi günü DOSAB Konferans Salonu’nda yapıldı. Divan Başkanlığını Fahrettin Gülener’in, katip üyeliğini Onur Kutlualp’in yaptığı genel kurulda, 2017 yılı denetim raporları, bilanço, gelir-gider tabloları, 2018 yılı bütçe ve çalışma programı görüşülüp oybirliğiyle kabul edildi. DOSAB’ın 2018 yılı bütçesi 152 milyon lira olarak öngörüldü. Yönetim ve Denetim Kurulları Faaliyet Raporlarının da görüşüldüğü genel kurulda, çalışma ve projelerle ilgili DOSAB Başkanı Ersan Özsoy bir konuşma yaptı.
KATILIMCI VE ŞEFFAF YÖNETİM
DOSAB Yönetim Kurulu Başkanı Ersan Özsoy, bölgenin gerek yönetimsel gerekse yatırımları anlamında ülkemizde organize sanayi bölgesi uygulamasının en başarılı örnekleri arasında yer aldığını belirterek şunları söyledi: “Sanayicileriyle bütünleşmiş, şeffaf şekilde yönetilen, katılımcı bir yönetim anlayışımızın olacağını geçen yılki genel kurulumuzda ifade etmiştim. Bu doğrultuda, yönetim kurulu toplantılarımıza asıl ve yönetim kurulu yedek üyelerimizin, denetleme ve OSBÜK asıl delegelerimizin ve dernek başkanımızın katılımı devam ediyor. Buna ilave olarak, yönetim toplantılarımıza, 4 katılımcı sanayicimizi davet ediyoruz. Bu davetlerde, bölgemizde yüzde 68 düzeyinde tekstil sektöründe faaliyet gösteren firmalarımız olduğundan, 3 tekstil sektöründen, bir de diğer sektörlerden sanayicimizle, toplantılarımızda birlikte olmaya özen gösteriyoruz. Bu uygulamanın da son derece verimli olduğunu ve olumlu sonuçlar doğurduğunu belirtmek isterim. Toplantı davetimize icabet edip katılan sanayicilerimize huzurlarınızda bir kez daha teşekkür ediyor ve uygulamamızın devam edeceğini belirtmek istiyorum.
Göreve geldikten sonra, imar ve inşaat, eğitim, enerji, arıtma ve su, basın ve halkla ilişkiler, sosyal tesisler komisyonlarımızı kurduk. Komisyonlarda yönetim kurulundan arkadaşlarımızın dışında katılımcı sanayicilerimiz de görev alıyorlar. Böylece yönetim sürecinde etkinlik ve en üst düzeyde iletişimi sağlamış durumdayız.
SOSYAL SORUMLULUK ÇALIŞMALARIMIZLA GURUR DUYUYORUZ
Bizler DOSAB Ailesi olarak, yatırım ve projelerimiz dışında, sosyal sorumluluk çalışmalarımızla da öteden beri gurur duyuyoruz. Nitekim, bu projelerimiz gelişerek devam ediyor. Suça meyilli çocuklarımıza dönük, temelde futbol eğitimini içeren ancak onları topluma kazandırmayı amaçlayan umuda spor huzura skor projemiz devam ediyor. 300 üniversite öğrencisine verdiğimiz burslar sorunsuz şekilde sürüyor.
Bu dönemde BTSO öncülüğünde başlatılan Bursaspor Kombine Kampanyasına DOSAB sanayicileri olarak 2 bin 200 bilet ile yine en fazla katılım sağlayan olduk. Yine İl Emniyet Müdürlüğümüze, daha etkin hizmet vermeleri için başlatılan araç kampanyası çerçevesinde 4 adet motosiklet bağışımızı sizlerin destekleriyle gerçekleştirdik. Özetle, DOSAB ve sanayicileri toplumun yararına olan sosyal sorumluluk projelerinde hep en önde koşmaya devam ediyor. Yıllardır süren ve yorulmadığınız bu koşu için siz değerli sanayici dostlarıma teşekkürü borç biliyorum.
SU KONUSUNDAKİ YATIRIM VE PROJELER
Yönetim anlayışı ve sosyal projeler dışında geride kalan bir yıllık dönemdeki çalışmalarımızı sizlerle paylaşmak istiyorum. Bildiğiniz gibi bizim bölgemiz için su, üretimde çok önemli bir girdi. Bölgemizin su talebini, güvenli, istikrarlı ve çevreci şekilde karşılıyor olabilmek, bizler için öncelikli bir konu… Bu kapsamda, atık su arıtma tesisimizde revizyona giderken, su geri kazanımı ve Çınarcık Barajından su temini konusunda yoğun çalışmalarımız oldu.
ATIK SU ARITMA TESİSİ REVİZYONU VE SU GERİ KAZANIMI
Mevcut Atıksu Arıtma Tesisi hidrolik kapasitesi ve tasarım kriterleri göz önünde bulundurulduğunda; DOSAB bünyesindeki boyahanelerin istemiş oldukları ilave debi hakkı talepleri ek yükler getirecek. Bu yükü karşılayabilmek ve firmaların proseslerinde kullandıkları suyun bir kısmının mevcut kaynaklardan kullanılması yerine atık sulardan geri kazanılmasını sağlamak amacıyla “DOSAB Atıksu Arıtma Tesisi Revize Projesi” planlanmıştır. Bu proje için geçen yıl 9 adet firmayı bu ihalemize davet ettik ve 4 firma teklif dosyalarını sundu. 25 ağustos 2017 tarihinde yaptığımız ihaleyi, Koçak Çevre AŞ firması, 19 milyon 600 bin lira ve 4 milyon Euro bedelle kazanmıştır. İnşaatı devam eden bu projede mevcut su kaynaklarının korunarak su tasarrufu sağlanması hedeflenmiş, DOSAB Atıksu Arıtma Tesisine ek olarak membran biyoreaktör prosesleri kurulmaya başlanmıştır.
Esasında, su geri kazanımı daha önceki dönemde arıtma revizyonu işinden sonra planlanmıştı. Ancak bizim değerlendirmemiz, geri kazanımı da eş zamanlı yapmak şeklinde oldu. Çünkü, yeraltı sularımız giderek azalıyor. Arıtma tesisi revizyon projesi ile evsel ve endüstriyel nitelikli atıksu debisi 82 bin 500 metreküp/gün olup bu atık suyun 25 bin metreküp/günü membran biyoreaktör ve ters ozmoz proseslerinden oluşan geri kazanım tesisinde, geri kalan 57 bin 500 metreküp/gün debisi ise kurulu bulunan atık su arıtma tesisinde arıtılacaktır. Geri kazanım tesisinde; günde 25 bin metreküp atık su MBR tesisinde arıtıldıktan sonra geri kazanım için ters ozmoz tesisine beslenecek ve bu tesiste %70 oranında su, yani günlük 17 bin 500 metreküp su geri kazanılacaktır.
İş planımız, 2019 yılı mart ayında arıtma tesisini bitirmek, mayıs veya haziran ayında da su geri kazanımını devreye almak şeklindedir. MBR sonrası ters ozmoz projemizi de hemen devreye almak için programımızı yapmış durumdayız.
ÇINARCIK BARAJI SUYUNA BURSA SANAYİSİ TALİP
Bölgemizin proses suyu arz güvenliği konusunda, yaptığımız bu yatırıma paralel olarak Çınarcık Barajından su temini ile ilgili bir çalışmamız söz konusu. Çınarcık Barajı’nın 70 milyon metreküplük suyu sanayiye tahsisli… Ancak, bu hak 2022 yılına kadar aksa enerji şirketinde… Bizler, BTSO ile beraber suya ihtiyacı olan OSB’ler olarak, DSİ ve BUSKİ ile ortak bir protokol imzalama arifesindeyiz. Bu doğrultuda yaptığımız çalışmalar neticesinde, 2022 yılından sonra Çınarcık Barajı’nın sanayiye tahsisli 70 milyon metreküplük suyunu, su ihtiyacı olan OSB’ler olarak Bursa’ya kazandırmak istiyoruz. Bu konuda bir fizibilite çalışması yaptıracağız. Fizıbıl bir rapor olduğu takdirde, yatırıma hemen başlayıp 2022 yılından sonra Çınarcık Barajı yüzey suyunu Bursa’daki OSB’ler olarak paylaşmış olacağız. Böylece hem kendi tesisimizden geri kazanım hem de Çınarcık Barajı suyu ile bölgemizdeki su arz güvenliğini çevreci bir yaklaşımla sağlam temeller üzerine oturtmayı hedefliyoruz.
Kullanma ve proses suyu konusunda yeni bir 10 bin metreküplük depo inşaatını bu yıl tamamlamak istiyoruz. Bunun için Osmangazi Belediyesi ile anlaşmamızı yaptık. Bölgemiz sınırındaki, belediyemizin yeşil alanının OSB’ye katılması için plan çalışmaları tamamlanınca, bu yıl içinde ihalesini yapıp imalatına başlayacağız.
DOSAB YAĞMUR SUYU HATLARI YENİLENİYOR
Su konusundaki bir başka çalışma başlığımız da yağmur suyu hatlarımızla ilgili… Bölgemizde bugüne kadar yağmur suyu hatları konusunda birçok çalışma olmasına rağmen, arazi konumumuz ve deşarj noktalarının kısıtlı oluşu nedeniyle baskınlar ve başka sıkıntılar yaşanıyor. Bu sıkıntılarda yağış rejimlerinin değişimi, ani ve kısa sürede çok yoğun yağışların oluşu da önemli bir etken… Daha önce, Demirtaş’tan gelen yağmur suyunun deşarjı konusunda yeni bir bağlantı yapılmıştı. Yine BUSKİ ile ortaklaşa 4.bölge ve Tofaş içinden geçip panayır üzerinden bir bağlantı daha yapıldı. Bunların dışında ne yapılabilir, sorusu bizim hep gündemimizde oldu. Lokal çözümlerin ötesinde, bir firma ile anlaşıp bir master plan ortaya koyduk ve projelerini yaptık. Yağmur suyu deşarjlarını ve alt yapısını bir bütün olarak ve kapsamlı şekilde ele aldık. Şimdi etap etap bu projeleri devreye alıyoruz. Bu kapsamda Orkide Sokaktan Alaşar Bölgesini kapsayacak şekilde yeni bir deşarj bağlantısı konusunda çalışmamızı başlattık. İmalat güzergahında Osmangazi Belediyesi’nin kamulaştırma süreci halen devam ediyor. 2019 yılına kadar bu sürecin tamamlanmasını bekliyoruz. Ardından 2019 yılı bahar ayları gibi hattın yapımına başlamayı planlıyoruz.
Tekrar etmekte fayda olduğunu düşünüyorum; bölgemizin tamamını kapsayan yağmur suları deşarj projesinin, etaplar halinde devreye alınması ve bütününün bitirilmesi 5-10 yıllık bir süreç alacaktır. Devreye alacağımız etaplarla, yağmur suyu kaynaklı su baskınları ve sorunları hafifleyecektir. Ancak, yağış rejiminin değişmesi, bölgemizin coğrafi yapısı gibi nedenlerden dolayı sorunların önüne tamamen geçmek zor gözüküyor. Bu sebeple, firmalarımızın da kendi içinde tedbirli olması, üretim ve depolama yapılanmalarını ona göre yapmaları önem taşıyor.
DOSAB DEPOLAMA ALANLARI BU YIL BİTİRİLİYOR
Firmalarımızın ihtiyacı olan depolama alanı oluşturmak ve kiraya vermek için bir fizibilite yapacağımızı geçtiğimiz yıl genel kurulda sizlerle paylaşmıştım. Geride kalan süreçte, bu çalışmayı yaptık, talepleri topladık… Sonuçta her biri 2’şer bin metrekare alanlı, toplam 22 adet depo yapımını projelendirip ihalesini gerçekleştirdik. Depoların imalatı hızla devam ediyor ve bu yılın ekim ayı sonunda bitireceğiz. Böylece, üretim alanları konusunda yaşanılan sıkıntıları toplamda 44 bin metrekarelik bir depolama sahası ile hafifletmiş olacağız.
Bu noktada depo binalarımız ile ilgili bazı teknik detayları sizlerle paylaşmak istiyorum; Sadece depolama amaçlı kullanılmak üzere hazırlanan projemizde, 22 adet bin metrekare tabanlı 2 katlı, birinci kat yüksekliği 9 metre, ikinci kat yüksekliği 4,5 metre olmak üzere toplamda 2 bin metrekarelik 22 bölüm mevcut.
Çatı sistemi prefabrik yapı olan binalarda, 24 saat güvenlik hizmeti, kamera sistemi ile 24 saat izleme, üzerinde panel çit ve jiletli tel olan betonarme sınır duvarları, Her bir depo binasında 4 tonluk yük asansörü, her bir binada 10 tonluk kreyn vinç yapılmasına uygun kolon sistemi ve 80 tonluk kantar bulunuyor. Tır ve kamyonların rahat yükleme ve boşaltma yapabilmesi için bina kotları zeminden 120 cm yüksek yapılıyor. Depo önünde yağmur ve kardan etkilenmemek için 6 metre genişliğinde çelik saçak bulunuyor, forklift girişi için her blokta birer rampa yanı sıra, 7 top kapasiteli hidrolik rapmalar, her bir depoda 3 metreye 3 metre ölçülerinde seksiyonel kapılar yer alıyor. Araç giriş ve çıkışlarının ayrı olduğu, tır ve kamyonların yükleme ve boşaltma öncesi kullanacakları tır parkının bulunduğu, şoförler için bekleme alanının yapıldığı son derece donanımlı ve çağdaş bir alan yaratıyoruz.
Bu depo alanların toplam maliyeti 40 milyon liraya yakın bir rakam tutuyor. İnşaatı 31 milyon 500 bin lira, elektrik tesisatı, bir hat deplasesi yapıp 2 adet daha depo alanı kazanmamız ile birlikte 3 milyon 400 bin lira, mekanik tesisat 2 milyon 75 bin lira, asansörler yapımı 2 milyon 750 bin lira, seksiyonel kapılar ve hidrolik rapmalar 316 bin lira olmak üzere şu anki toplam rakamımız 39 milyon 541 bin lira…
Bu proje, sanayimizin depo alanı sorununa çözüm üreteceği gibi, aynı zamanda, DOSAB’ın kalıcı gelirlerinin artması açısından da büyük önem taşıyor. Depolama alanları ile ilgili ön sözleşmeler yapılması konusunda 13 Nisan tarihli bir yazıyla sizleri bilgilendirmiştik. Yönetim kurulumuzun aldığı karara göre kdv hariç metrekaresi 3 dolardan, her bir depo aylık 6 bin dolar bölgemize gelir getirecek.
Kira tutarı 3 yıl süreli olacak ve 3 aylık kira peşin ödenecek. 1 adet depo binası ile sınırlı kalarak kiralama talepleri, 4 Mayıs tarihine kadar Bölge Müdürlüğümüze bildirilecek. Şunun altını bir kez daha çizmekte fayda olduğunu düşünüyorum; bu alanlar sadece depolama amaçlı kullanılacak, üretim kesinlikle olmayacaktır. Bölgemiz bünyesinde antrepo kurulup kurulmaması konusunu, genel kurul gündemimizin 12.maddesine koyduğumuz için bu konuda görüşlerimizi ilgili maddede sizlerle paylaşmak istiyoruz.
DOSAB İTFAİYESİ ÇALIŞMALARI SÜRÜYOR
Geride bıraktığımız bir yıllık dönemde, üzerinde durduğumuz konulardan bir tanesi de, kendi itfaiye organizasyonumuzu kurma çalışmaları oldu. Bunu neden ısrarla istedik? Çünkü biz bölgemizde daha etkin ve verimli bir itfaiye yapılanması istiyoruz. Bölgemizdeki yangınlar, endüstriyel nitelikli ve bu yangınlara müdahale de özel teknik ekipman ve uzmanlık istiyor. İtfaiye konusunda bölgemizde durum nedir, önce bunu özetlemekte yarar var.
Hepinizin bildiği üzere daha önce itfaiye Demirtaş Beldesinde bulunan bir binada yer alıyordu. O dönemde DOSAB olarak bizler de bir itfaiye aracı bağışında bulunmuştuk. Daha sonra DOSAB’ın sınırları içinde tahsis ettiği 3 dönümlük alanda, Bursa Büyükşehir Belediyesi tarafından yaptırılan Demirtaş İtfaiye Merkezi 1 Ekim 2013 tarihinde hizmete girdi. 700 metrekare kapalı alana sahip merkezin işletmesini büyükşehir belediyesi itfaiye daire başkanlığı yapıyor. Birçok insan burasını DOSAB İtfaiyesi olarak biliyor ancak işletme tamamen Büyükşehir İtfaiye Dairesinde. Bu bina yapılırken, DOSAB, ilave olarak endüstriyel yangınlara müdahale edebilecek kapasitede bir itfaiye aracı ve bir arama kurtarma aracı daha alıp, belediyemize hibe edildi. 6 araç kapasiteli Demirtaş İtfaiye Merkezinde, DOSAB’ın hibe ettiği üç araç var. Ancak bu araçlar başka yerlere de gidebiliyor. Büyükşehir İtfaiye Dairesi, buradan bölgedeki endüstriyel yangınlar başta olmak üzere; DOSAB, Demirtaş, Ovaakça ve Yalova Yolu’nda yaşayan ve çalışan önemli bir bölgeye hizmet veriyor. Kendilerine özverili çalışmalarından dolayı bir kez daha teşekkür ediyoruz.
Biz göreve geldikten sonra, bu hizmetin daha etkin hale getirilmesi için kendi teşkilatımızı kurma konusunda fikrimizi belediyemiz ile paylaştık. Ardından üç adet aracımızı resmi olarak geri istedik. Bölgemiz dışında bir alanda belediyeye yeni bir bina yapıp, mevcut binayı da kullanmak istediğimizi belirttik. Büyükşehir İtfaiye Daire Başkanlığından bize yazılı bir yanıt geldi ve araçların kullanım hakkını ancak 18 ay bize verebileceklerini bildirdiler. Biz de bunu kabul etmediğimizi bildirdik. Halen bir adım atılması için bekliyoruz. Maalesef süreç yavaş ilerliyor. Ancak biz DOSAB olarak, yeni bir bina yapıp, gerekirse araç alıp DOSAB İtfaiyesi kurma konusunda kararlıyız ve önümüzdeki süreçte bunun için hızlı hareket etmek istiyoruz. Bütün bu süreçleri yaşarken, itfaiye konusunda bir komisyon kurduğumuzu, ülkemizdeki bazı OSB’lerin bu konudaki yapılanmalarını incelediğimizi ve çeşitli firmalarla görüştüğümüzü de belirtmek isterim. DOSAB denetiminde bir itfaiye yapılanmasının daha verimli olacağı kanaatimiz bu çalışmalar sonrasında daha da pekişti. Dünya çapınca 38 bin çalışanı ile faaliyet gösteren konusunda uzman bir yapı olan Danimar merkezli Falck şirketi ile bir sözleşme aşamasına da gelmiştik. Dolayısıyla bu süreci tamamlamak istiyoruz.
TRAFİK YOĞUNLUĞUNA DÖNÜK ÇALIŞMALAR
Diğer bir konumuz trafikle ilgili… DOSAB’da özellikle tır yoğunluğundan kaynaklanan trafik sorunlarına çözüm üretmek için bazı düzenlemelerimiz oldu. Tır parkının alt yapısını iyileştirip, asfaltını yeniledik.
Tır parkı ihalemizi yeniden yaptık. Tırların güzergahları ve park etmeleri konusunda, trafik ekipleri ile düzenli olarak trafik denetimi yapıyoruz. Araç taşıyan tırlar için ana caddemiz olan Mustafa Karaer Caddesi dışında alternatif güzergah oluşturduk. Tofaş’ın 3 ve 4 nolu kapılarındaki yoğunluğun azalması ve buradan kaynaklanan şikayetlerin giderilmesi için, bu kapılarla ilgili işlemlerin tır parkında yapılması konusunda Tofaş’tan bir talebimiz oldu. Kendilerinden bu konuyla ilgili bir cevap bekliyoruz.
Özetle, tırlardan kaynaklı trafik yoğunluğunun hafifletmek için çabalarımız sürüyor. Bugüne kadar yapılanlar, eski döneme göre tır parkının daha verimli çalışmasını sağladı, ana cadde üzerindeki sıkışıklığı azalttı ancak sorunlar tamamen çözülmüş değil.
Trafik yoğunluğuna çözüm için ürettiğimiz bir başka proje de, bölgemizin kuzey doğusu yönünden otoyola bir bağlantı yolu yapılması oldu. Yıldız Sokaktan otoyola bağlantı yolu açılması ile bölge içi trafiğin rahatlatılmasını amaçlanan bu proje için Büyükşehir Belediyemizle çalıştık ve onların üzerinden karayollarına müracaat edildi. Bağlantı yolu için olumlu sonuç da alındı. Otoyola bu bağlantı yolu gerçekleştiğinde DOSAB içinde trafik yoğunluğunun azalması yönünde önemli bir adım atılmış olacağını düşünüyoruz.
ELEKTRİK FATURALARI NİSAN’DA YÜZDE 26 CİVARINDA ZAMLANDI
Üretimlerimizde önemli girdiler arasında yer alan elektrik konusunda, 1 Nisan tarihinden itibaren son kaynak tedarik tarifesi yürürlüğe girdi. İlgili tebliğe göre organize sanayi bölgemize ait elektrik faturaları, 1 Nisandan itibaren yeni bir formül ile hesaplanıyor. Bu konudaki ayrıntıları sizlerle paylaşmıştık. Nisan 2018 dönemi için ortalama çıplak elektrik fiyatımızın, kilovat saat başına 26-27 kuruş civarında olacağını hesaplanıyor. Buradan da anlaşılacağı üzere Mart 2018 elektrik fatura dönemine göre Nisan ayında, maalesef yüzde 25’den az olmamak üzere bir zamla karşı karşıyayız. Bizler, EPDK tarafından yayımlanan bu tarifenin uygulanmaması için BTSO ve OSB’ler olarak birçok girişimde bulunduk ancak olumlu bir sonuç elde edemedik. Bizim gibi yüksek elektrik tüketimin olduğu OSB’lerde ve tüketicilerde bu zam oranının olumsuz etkilerinin olacağı aşikardır. Bu durumun düzeltilmesi için ilgili kurum ve yetkililer nezdindeki girişimlerimizin devam ettiğini bilmenizi isterim.
YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİĞİ, BİR PARSELDE BİRDEN FAZLA KATILIMCININ ÖNÜ AÇILIYOR
Malumunuz olduğu üzere, 1 Temmuz 2017 tarihinde yayımlanan kanunla, organize sanayi bölgeleri kanununda çeşitli değişiklikler öngörüldü. Bu değişiklikler konusunda Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığımızın bir yönetmelik çalışması söz konusu. Henüz yürürlüğe girmeyen ancak bizlerin yakından takip ettiği bu yönetmeliğe göre, 1 Temmuz 2017 tarihinden önce yapı kullanma izni almış olan binalarda birden fazla katılımcıya müsaade edilecek. Bununla ilgili olarak yetkilendirmenin genel kurula verilmesi bekleniyor. Biz genel kurulumuzu bugün gerçekleştiriyoruz ve yönetmelik henüz yayımlanmış değil, dolayısıyla gündemimize bunu koymadık. Ancak dilek ve temenniler bölümümüzde konuyu tartışıp, prensip kararlarını belirleyerek, bir sonraki genel kurulumuzda ilgili kararı almamız bize zaman kazandıracaktır diye düşünüyoruz.
Sözlerime burada son verirken, genel kurula katılımınızdan dolayı bir kez daha sizlere teşekkür ediyor, saygılarımı sunuyorum.”
ANTREPO KURULMASI İÇİN YETKİ VERİLDİ
Genel kurulda ayrıca, DOSAB bünyesinde antrepo kurulması, bu konuda her türlü iş ve işlemler için Yönetim Kuruluna yetki verilmesi de görüşüldü. Antrepo konusundaki çalışmalara bu yıl başlanacak. Bu konuda Bölge Müdürü Serhat Şengül, genel kurula bilgi verdi. Şengül ayrıca, yönetmelik değişikliği ile bir parselde birden fazla katılımcıya izin verilmesi durumunda, uygulayacakları yol haritası konusunda da açıklamalarda bulundu.